Türkiye’nin yükselen nüfus artışı, kentleşme ve artan hane halkı harcamaları, yerel perakende sektörü için olumlu sonuçlarla birlikte satın alma gücünde bir artışa neden oldu. Avrupa’ya kıyasla, Türk perakendecilerin, yıllık %9’luk ortalama bir büyüme oranı ile beş yıllık gelir performansı geliştirmeleri ve bu tüketim harcamalarının Avrupa’nın en iyi 10’u arasında yer alması bekleniyor.

Üstelik, yeni organize perakende yapıları ve özellikle gıda perakende alanında, genişleyen alım ve birleşme sektörü, Türkiye’yi perakende alanı genelinde yüksek bir büyüme ile ödüllendirdi. Bu, birleşmiş ve daha sorna genişlemiş küçük ve orta ölçekli perakendecilerin yükselişi ile desteklendi.

Türkiye’nin büyümesinin aksine, 2016’da Avrupa, siyasi ve toplumsal karışıklıktan, dünyayı şok eden insani bir krize kadar birçok zorlukla karşı karşıya kaldı.

Yine de, Avrupa’nın ekonomisi ve tüketimi fırtınanın üstesinden gelebilecek kadar esnekti. Gerçek anlamda, tüketimde; perakende sektöründe istikrarlı başarılara öncülük eden olumlu bir büyüme gerçekleşti.

Güney Avrupa, harcanabilir gelirde istikrarlı bir artış yaşayıp perakende büyüme konusunda pozitif katkı sağlarken; özellikle Orta ve Doğu Avrupa gerçek alım gücünde güçlü artışlar sağlamaya ilerliyor.

Avrupa'nın eşit olarak dağıtılamayan satın alma gücünde bölgesel farklılıklar olduğu yeteri kadar belirtilmesine rağmen, genel olarak Avrupa perakende tüketimi, stabilite ve tüketicilerin sadece temel ihtiyaçlarından daha fazlasını karşılamayı istiyor olduklarına dair inanç gösterdi.


Türkiye’nin çevrimdışı-çevrimiçi perakende stratejisi

Türk perakende sektöründeki başarılar sadece B2B ile değil, aynı zamanda yerel ve uluslararası ticaret yapan e-ticaret işletmeleriyle de ilişkilendirilmelidir. ‘’Türkiye’deki en son ve ümit ediyoruz ki geçici koşullar nedeniyle, perakendeciler perakende birimlerine fiziksel trafik sağlamada zorlandılar. Bu, perakende sektöründe dağıtım ve lojistik profesyonellerinin yanı sıra, kategori ve ürün yöneticilerinin geniş çapta işe alımıyla çevrimiçi platformlarına yatırım yapmalarına yol açtı.’’ diye açıklıyor PageGroup Türkiye Yöneticisi Ezgi Güneşer.

Türkiye’de çevrimiçi perakende kazançları daha fazla önem kazanmaya başladıkça, özellike tüketim arttırmayı amaçlayan çevrimiçi stratejiler konusunda sektördeki güçlü eğilimlerin gelişmesine yardımcı oldular.

“Müşteri bölünmesindeki yatırımları görebiliriz.’’ diyen Güneşer, ‘’Sadakatin artması, güçlü CRM aracılığıyla yeni müşteri üretimi, ve büyük verilerin derinlemesine analizi yoluyla.’’ Devam ediyor: ‘’ Farklı markalar için müşteri davranışlarını toplayan, özelleştirilmiş kampanyalar hazırlayan ve firmalara müşteri davranışları hakkında bilgi sağlayan uygulamalar var.’’

Güneşer, konuşmasını: “Pazar payı önemli olan bir Türk perakende yöneticisi bana çevrimiçi ve çevrimdışı verileri konsolide ettiklerini bildirdi. Bu sayede, uzmanlaşmış CRM ekiplerinin, ödeme işlemlerine başlamayan müşterilerin sepetlerine odaklandıklarını ve onları fiziksel olarak mağazalarına davet etmek için kaçırılan ürünler için SMS kampanyalarını oluşturduklarını belirtti.’’diyerek sonlandırdı.

Bir tüketici, bir perakendeci: çok kanallıdan çoklu kanallı perakendeye

Türk perakende satışlarının geleceği internet ortamında yatıyor. 2020’ye gelindiğinde, Türk tüketicilerinin her bir perakendeciyi sanal ve gerçek dünya arasında ayrım yapmaksızın kalıcı olarak erişilebilir tek bir marka olarak görmesi bekleniyor. Perakendeciler, dijital platformlar aracılığıyla tüketicilerle birebir ilişkiler kurmaya çalıştıklarından, multi-channel'dan omni-channel'a dönüşecek.

Bu kişiselleştirilmiş stratejiler, Türk perakende pazarında gözlemlenebilen gelişmiş CRM (müşteri ilişkileri yönetimi) ve SMS (kısa mesaj) eğilimleri sayesinde oldukça desteklenecek. Bu sayede fiziksel ve sanal mağazalar dijital araçlar ie birleşerek Türk tüketicilerin harici koşul ve şartlara bakılmaksızın perakendecilerle kişisel bir ilişki hissi ile her zaman her yerde satın almalarını sağlıyor.

Perakende sektöründe veya heyecan verici diğer sektörlerde yeni görevlerle ilgileniyor musunuz? İş ilanları panomuza bir göz atın ve bizimle iletişime geçin!

Summary

1. Türkiye’de ve Avrupa’da Perakende: Genel Bakış 2. Türkiye’nin çevrimdışı-çevrimiçi stratejisi 3. Geleceğin trendi olarak birebir perakende